Oldalak

2014. március 23., vasárnap

Továbbtanulás Dániában PART I.

Combos egy téma lesz a mai, az egyszer biztos. Szó lesz az egyetemre jelentkezés menetéről, a jó oldaláról és persze a rossz oldaláról. Illetve azokról a kiváltságokról, amikkel itt egy diák rendelkezhet. Érdekes és tanulságos lesz. Vágjunk is bele, mert lesz mit olvasni. 


Amikor Én kijöttem, még más volt a rendszer, mint most. Nekem a jelentkezés a következőképpen történt. Van jópár diákközvetítő cég Magyarországon ami arra van specializálódva, hogy a magamfajta friss érettségiseket segítség abban, hogy Dániában folytathassák a tanulmányaikat. Nem véletlen, hogy ez jó biznisz, ugyanis abban az időben a jelentkezéshez elkellett küldeni az érettségis dokumentumokat, kellett írni egy ingyenes nyelvi tesztet (azoknak akik nem rendelkeznek bizonyos nyelvvizsgákkal, amiket elfogadnak európa szerte), hogy lássák beszélsz-e angolul és még persze a jelentkezési íveket kellett kitölteni. Igaz, hogy a szolgáltatásukért ezek a közvetitőirodák elkérnek egy bizonyos összeget ami cégről cégre változik legjobb tudomásom szerint, de ezt az összeget az első félév sikeres befejezése után visszaküldik neked. 

Jelen pillanatban, ezekhez a pontokhoz még hozzácsaptak a dánok egy felvételi portált is az interneten, amin keresztül figyelemmel lehet követni a jelentkezésünket. Pontosan meg mondom őszintén nemismerem az oldal funkcióit, de ezt akármelyik diákközvetítő cég szívesen elmagyarázza szerintem. 

A lényeg, hogy Dániába bekerülni egy egyetemre viszonlag egyszerű feladat és mivel a lehetőségek Dániai diákként nagyon kedvezőek, igenis sokan jelentkeznek. Ezért említettem feljebb, hogy bizony jó biznisz. Azt ajánlom, hogy keressétek meg ezeket a cégeket, mert ők nagyon képbe vannak a jelentkezéssel kapcsolatos dolgokkal. Naprakészek és tényleg szívesen segítenek nektek. 

Ennyit a jelentkezésről. De vajon mégis miben különbözhet az oktatás attól ami otthon van és miért éri meg nekem elmenni külföldre, amikor otthon is bekerülhetek egyetemre max fizetni kell valamennyit. 

Lényeges különbségek vannak az itteni továbbtanulás és az otthoni között, ez nem vitás. Először is a Dániai egyetemek INGYENESEK! Ehhez engedjétek meg, hogy hozzáfűzzek egy-két dolgot ami az én személyes véleményem, de ha belegondoltok szerintem ti is látni fogjátok, hogy ez miért is jó dolog. Nagyon sok emberrel beszéltem, aki erre a tényre, miszerint a dán egyetemek ingyenesek, azzal vágtak vissza, hogy az lehet de sokkal drágább az élet mint otthon. Én erre a következőket szoktam felhozni az érvelésemben. Tegyük fel, hogy otthon nem állami támogatással juttok be az valamelyik egyetemre. Ez azt jelenti, hogy neked félévente kell tandíjt fizetned, ami persze szakonként változik. Ehhez még hozzátartozik, hogy mivan ha más városban van az egyetem és nincs lehetőség arra, hogy otthon lakjál. Akkor még a tandíj mellé hozzájön a lakás bérlés vagy kollégiumi szoba ára. Ennek tetejébe még pakoljuk rá a mindennapi kiadásokat. Ha ezt mind-mind összeadjuk már majdnem annyiba van nekünk az otthoni továbbtanulásunk, mintha Dániába jöttünk volna. Viszont, ha itt dániában találsz munkát suli mellett akkor te saját magadat eltudod tartani, úgy hogy mindenre jut pénz és nem kell azon aggódni, hogy esetleg a következő félév tandíjára miből fogja futni. Míg otthon, ha találsz is munkát, az maximum könnyíteni tud a helyzeteden, mivel nem kapsz olyan magas fizetést, mint itt kint. 

Illetve meg kell, hogy mondjam, hogy ha azt nézzük akkor a boltban az alapvető élelmiszerek árai egyáltalán nem annyival drágábbak, mint ahogy ez otthon be van állítva. Például egy liter tejet 200 forintért lehet kapni. Folyamatosan vannak akciók a supermarketekbe, szóval ha szerencsés és szemfüles vagy akkor még az is lehet, hogy annyiból hozod ki a kajálásaidat, mint amennyiből otthon tennéd. Egy pár száz forint különbség van az árak között, persze ez akkor érvényes, ha nem a legjobb minőségű árut akarjuk megvenni. Mint azt már egy régebbi bejegyzésben említettem igenis vannak oylan termékek amik sokkal drágábbak mint otthon. Én itt arról beszéltem, ami egy alap megélhetéshez szükséges. 

Tehát kiadásokat tekintve, ha ezeket mind-mind figyelembe vesszük, majdnem ugyanott vagyunk költségekben, mintha otthon tanulnánk. Most, hogy ezt tisztáztuk, következzenek azok a szempontok amiben Dánia különbözik az otthoni tanulmányoktól.

Kezdjük a listát azzal, hogy angolul tanulsz. Ehhez az opcióhoz (legalábbis azon a szakon amit én néztem még anno) otthon felárat kell fizetni. Itt ez alap, mivel ugye nagy valószínűséggel nem tudtok dánul. Mivel rávagy kényszerülve arra, hogy angolul beszélj és használd a nyelvet minden nap, fejlődni fog az angoltudásod. Nekem volt egy lakótársam, aki úgy jött ki dániába, hogy nagyon nehézkesen, alig-alig beszélt angolul, és mire végzett a Bachelorjával simán felsőfokon beszélt. Tehát  ez mindenképpen csak a javadra vállhat a jövőben. 

Otthon megszokhattuk, hogy könyvekből kell magolni és minnél jobban megtudod tanulni szó szerint annál jobb az eredményed a vizsgákon. Ezzel ellentétben itt arra próbálnak felkészíteni ami a való életben is várni fog. Az év nagy részében csoportos projecteket kell kidolgozni. Ennek az oka, hogy nagy valószínűséggel nem egyedül fogsz dolgozni egy irodában, hanem emberekkel körülvéve. Megtanítanak arra, hogy minként kell kezelni a különböző típusú embereket, hogy az együttműködés a lehető legeredményesebb legyen. Azon az egyetemen ahol én tanultam, a vizsgákon használhatod a jegyzeteidet amik a gépeden vannak, mert úgy vannak vele, hogy a való életben se kell mindent fejből tudni, inkább az a fontos, hogy hatékonyan megtaláld amire szükséged van és tudd alkalmazni. 
Továbbá számítani lehet arra is, hogy minden héten kell valamiből prezentálnotok. Ez a módszer nagyon furcsa lehet azoknak, akik megszokták otthon, hogy mindent szórol szóra megtanulnak. Voltak olyan osztálytársaim akik azt mondták, hogy így nemtudnak egyszerűen tanulni. Szerintem ez az egyik legjobb dolog az itteni egyetemeken, ugyanis nekem elegem volt abból, hogy az én ötleteim és véleményeim egyáltalán nem számítanak az órákon, mert az nincsen leírva a könyvbe. Én felszabadítónak tartom ezt a fajta oktatási rendszert. Sokkal motiválóbb, hogy a te ötleteiden dolgozol, és a könvetben olvasottak csak segítséget nyújtanak a TE agyszüleményeid létrehozásához. Ezzel egy időben, nincsenek vizsgák. Legalábbis nem abban a formában ahogy otthon megszokhattuk. Itt félévente van egy nagyobb project amit ki kell dolgozni. Meg azon az egyetemen ahol én voltam, félévnél volt egy nagy vizsga ami abból állt, hogy az összes jegyzeteddel bementél, húztál egy tételt és arról elmondtad amit te tanultál az elmúlt x hónapban. no biggie.  

Egy másik dolog amiből nagyon nagy hasznunk származhat a jövőben, hogy nagyon sok országból ismerünk meg embereket. Ezek a kapcsolatok otthon is meglennének, de valószínüleg országon belül. Itt viszont, ha én tegyük fel kitalálnám, hogy két hét múlva spanyolországba szeretnék menni, lenne ismerősöm akinél megszállhatnék és még be is vezetne az ottani életbe. Ugyanezt majdnem az összes Európai országban megcsinálhatnám, mivel majdnem mindenhol van ismerősöm. A kapcsolat építésnek ez csak egy pozitívuma, és ebből még rengeteg létezik. 

Tehát máris van 3 dolog ami hatalmas előny lehet a jövőben. Nagyon jól fogsz tudni angolul, Gyakorlatot szerzel azon a szakon belül amiben tanulsz, és nem csak elméletben fogod tudni, hogy mikor mit kéne csinálni. Ilettve egy olyan kapcsolati hálót tudsz magadnak kiépíteni, amiből nagyon sok hasznod vállhat majd a jövőben. 

Személy szerint, arra a megállapításra jutottam, hogy olyan tudással rendelkezem bizonyos dolgokkal kapcsolatban, amikről otthon még csak szó se esik és fontosak lehetnek a karrierem tekintetében. Ha csak azt nézzük, hogy mit tanultam eddig, már biztosan ki merem állítani, hogy életem legjobb döntése volt, hogy nem otthon mentem egyetemre, hanem vállaltam a dániai kalandot minden jó és rossz oldalával együtt. Hogy mi is pontosan a jó és a rossz oldal, azt ennek a bejegyzésnek a második részében fogom veletek megosztani, mert kezd elég hosszadalmasra sikerülni. Nemsokára jelentkezem a második felvonással. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése